Bloggarkiv

2008-08-25

Tjörn Runt 2008

Vi seglade Isola till Djupvik på fredagseftermiddagen. Mycket trevlig segling med svaga sydliga vindar. Vid Åstol blev det för stilla så vi gick för motor därifrån. Kräftskiva i Djupvik och sedan hyfsat tidigt läggdags(kanske lite mycket vin).

Tidigt lördag morgon (ca 05.30) var det dags för avfärd. Totalt bleke när vi kom ner till hamnen. Vi gick för motor ända in till tappen vid SB-båttillbehör där vi stämt träff med Petter och Petra våra gastar för dagen.

Vi hade inga stora förhoppningar då vi inte har någon genua utan endast kryssfock. I svaga vindar är Lotusen trög i lättvind. Med endast kryssfock är vi än mer handikappade. Naturligtvis blev det kryss nästan hela varvet runt (suck). Vi lät bli att anmäla oss med gennackern då vi tidigare år upplevt att vi bara förlorar på det och år var det nog lite av en vinstlott då det bara var gennackervindar ca 30% av tiden.

Inför starten var vinden lika dålig som tidigare. Det var totalt bleke. Det som fanns var från sydost till nordost. Efter start drev vi med strömmen ner under Tjörnbron. Inte förrän efter Stora Brattön blev det vind som gick att segla på och då sydlig och mitttemot. Vi låg dock ganska hyfsat till då vi prickat rätt bra i strömmen framförallt före bron.

När vinden väl kom gick det sämre. Under 5 m/s är Lotusen totalt chanslös mot sitt Lys. Båt efter båt med bra mycket högre LYS än oss seglade förbi. Minst sagt frustrerande för rorsman som försökte hitta på olika undanflykter. Efter Klädesholmen fick vi såpass mycket vind att vi började segla ordentligt. En fin sträckbog ner mot Kyrkesund och vi trivdes rätt bra då vi seglade om de flesta runt omkring.

I Kyrkesund var det totalt kaos. Mer motström än fart framåt och kryss mittemot. Det tog minst 40 min för oss att ta oss från bryggan och fram till att det börjar bredda ut mot leran. Här avgjordes många placeringar. Vi hade tänkt oss att slå Bosse B på seglad tid och hade honom inom räckhåll strax före sundet. I mål var vi slagna med 15 min. Ca 10 av dom i sundet. I Kyrkesund fick vi också reda på att banan var avkortad till Björholmen. Detta passade oss utmärkt.

Vi gick i mål ca 19.00 och gick direkt tillbaka till Kyrkesund. Placeringen blev inget att skryta med. Ca 300 av 370 som gick i mål. (å andra sidan var det ca 150 som bröt och dom slog vi ju allihop ;-)).

Det är som det är med lyskappsegling. Vi är chanslösa i lättvind och kan omöjligt hävda oss. Å andra sidan så är vi extremt grynnade om det skulle blåsa 10-15 m/s. Bara att gilla läget.

Kul hade vi i alla fall !!!