Bloggarkiv

2008-07-30

Semestersegling

Efter Winnerbäck-turen gav vi oss direkt hem och packade och stacka iväg nästa morgon. En dag i sängen får räcka.
22/7
Gick till Emil favorit-Ö Fredagsholmen. Krabbfiske och bad. Precis vid läggdags kom en båt med en pojke i Simons ålder och lade sig bredvid. Så gick det med den läggningen. Simon var trött och somnade men Emil hängde på och körde mera krabbfiske. Vi väntade på högtrycket som var utlovat men det var gansk kyligt ännu så länge.

23/7

Linda pratade med Brobergs i telefon och vi beslutade att mötas i Hunnebo. Lång segling väntade så vi gav oss av ganska tidigt. Mycket fin segling i sydlig vind gjorde att vi var framme i lagom tid till middag. Först var dock hela gänget iväg och badade. Hela familjen tillbringade kvällen ombord på Brobergs båt.

24/7
Alla aktiviteter drog av någon anledning ut på tiden. Tillslut kom vi övverens om att ligga kvar en natt till i Hunnebo. Alla hann duscha på det fina duschhuset och bada, gummibåtsåkning mm gjorde att alla var nöjda och glada. Nu var högtrycket på plats ca 25 °C och svag nordlig vind. Martina och Erik kom förbi och lade sig bredvid, nu hade vi en hel Tjörnbrygga i hamnen.

25/7

Brobergarna bestämde sig för att gå hemåt medan vi fortsatte Norrut tillsammans med Tina och Erik. Hittade fin plats på Stora Flatskär (syd Dannemark). Kanonväder och sol och bad hela kvällen. Blev bjudna på räkor i sittbrunnen på kvällen. Mycket trevligt.

26/7
Vi bestämde oss för att gå ut till Väderöarna. Gick inomskärs upp till Gluppö innan överfarten.
Fick fin nordvästlig Sjöbris. Så vi kunde slacka lite på skoten och snittade 6-7 knop hela vägen.

Väl där möttes vi av ett proppfullt hav av båtar. Det kändes nästan som på Smögen-bryggan. Inte alls som i mina barndomsminnen. Restaurang och trubadur på bryggan. Att det är mycket folk är ju naturligt en sådan vacker dag men den övriga exploateringen förstör intrycket av denna utpost. Vi vandrade lite runt på ön och var upp i utkiken. Badade från båten och från bryggan. Frampå kvällen var alla mycket trötta och vi somnade tidigt.

I Simon byxficka efter dagens sakletande:

27/7
Linda uppe tidigt och badade morgondopp !!!!!

Vi lämnade Martina och Erik som skulle vidare norrut och gick in till Fjällbacka för att bunkra.

Totalt bleke på Väderöfjorden. Vi kastade ut makrilldörjen och väntade på napp. Och som det nappade. På 20 min hade vi 10-12 fina makrillar. Varje gång man släppte ner fick man direkt napp. Vår dörj har tre krokar. Endast 1 gång drog vi upp en krok som det inte satt en fisk på.

Vi åt makrill till lunch och gick till Konsum och handlade. Det var mycket varmt och vi bestämde oss tillslut för att ligga kvar. Gick på promenad till -kungsklyftan och upp på Vetteberget. Fantastisk utsikt över Fjällbackaskärgården.

28/7

Då vi kände att krafterna började tryta bestämde vi oss för att gå en längre sträcka söderut under dagen. Efter Soten började vi känna att det räckte. Vi lade oss på Keö innanför Bohus-Malmön. Grillade och åt en god middag. Johan och Emil dök efter blåmusslor som vi kokade och stekte. Fick påhälsning av några får som plötsligt stod på stranden och bräkte åt oss, kanske var vi ivägen ? Somnade gott efter ytterligare en varm och solig dag.

29/7

Vi gick iväg före frukost, som vi åt under gång. Gick till Lysekil, för att bunkra lite och fylla på vatten. Vi gick sedan vidare till Bassholmen. Tillbringde dagen med bad och fotbollsspel mm. Mörka åskmoln cirkulerade en stund. Men inget hamnade på oss. Tillslut insåg vi att vi inte orkade längre. Barnen var trötta och ledsna. Allergiska Simon fick ett Getingstick och Linda hade begynnande öroninflammation. Gick hemåt för motor i stiltje medan solen gick ner. Lade till i Kyrkesund Ca 22.00

Hej Johan, trevlig blogg du har, jag skulle vilja veta lite mer om din båt. Vilken motor? Kylboxen du hat tillverkat? Plus mycke mer.
Hälsningar
Morgan
S/Y Nymphea Lotus S13.
Stillingsön Orust
Min Mejl: morgan.sk@comhem.se

Hej!
Vad kul att se sin gamla båt som då hette Vindliv, i sånt fint skick. Vi var fyra st som ägde din Lotus mellan 1993 och-98 ca. Fantastiskt rolig tid, vi var iväg till Oslo, Köpenhamn, Tyskland och Sthms skärgård bl a. Båtens skick då var OK, så det enda vi gjorde på den var sötv kyln på yanmarn, rork förlängare och innerluckor till facken ovan kojerna i salongen. Intressant med gennackern. Vi använde ofta spinnakern, men då var vi många besättningshänder. Båten går finfint även i hårdare vind med spinn. Nu har jag köpt en S30, Hermione, som ligger i Stenungsund.