Bloggarkiv

2007-11-01

Gennacker på rulle.

Då Lotusen har ett långt och smalt fördäck är det inget vidare att krypa omkring där när det går lite sjö. Segelsättningen vi använder är en 110% kryssfock på rulle och gennacker. En optimal segelsättning förutom på kryss i lättvind. Jag funderar på att köpa en genua för dessa tillfällen men det får nog vänta. Jag har tidigare testat att rulla genackern runt sitt eget förlik. Det gick men inte jättebra. Då min gennacker inte är sydd för att rullas blir en påse mitt på som tar mycket vind när det blåser lite. Jag har nu för avsikt att kopiera en princip som RollGen använder. En vridstyv lina från rullen och upp till en svirvel i fallhornet som hissas i topp. Sedan rullar man seglet runt den vridstyva linan. Det känns som att det omöjligt kan gå fel. Mer info när jag testat det live. Ett annat alternativ vore att använda strumpa men då jag redan har prylarna för rullning så testar jag detta först.

Inga kommentarer: